Op dinsdag 28 oktober was Volkswagen gedurende korte tijd waarschijnlijk het meest waardevolle bedrijf ter wereld. De aandelenprijs schoot door de duizend euro heen, terwijl hedgefunds in blinde paniek vochten om een uitweg uit een val waar ze ingelokt waren door Porsche, dat aan de operatie misschien wel twaalf miljard euro overhield.
Het kleine maar erg rijke Porsche heeft in de afgelopen jaren een stevig belang opgebouwd in het veel grotere, maar kwakkelende Volkswagen. De prijs van het aandeel Volkswagen steeg daardoor gestaag en dat kon niet eeuwig goed gaan, dachten verschillende hedgefunds. Zij begonnen te speculeren op een koersdaling door aandelen te verkopen die zij niet bezaten.
Op 26 oktober maakte Porsche bekend 43 procent van de aandelen te bezitten en koopcontracten voor nog eens 32 procent. De rest is in handen van overheden. Kortom, er waren bijna geen vrij verkrijgbare aandelen Volkswagen over. Om aan hun verplichtingen te voldoen moesten de hedgefunds aandelen kopen die er nauwelijks waren.
In het gevecht om de overgebleven aandelen katapulteerde de prijs omhoog en bereikte de 1005 euro op 28 oktober. Een dag later besloot Porsche zijn grip wat te verzachten door vijf procent van zijn aandelenopties vrij te geven, zodat anderen ze konden kopen. De prijs zakte weer in, maar Porsche had in de tussentijd de hedgefunds zes tot twaalf miljard dollar afhandig gemaakt, schat The Economist. Voor één keer waren de financiële roofdieren zelf het slachtoffer.
Reacties (8)
dammm, dat duivelse kapitalisme toch ook altijd.
Dit veroorzaakt natuurlijk grote onrust in toh al instabiele economische tijden, maar ergens heb ik toch moeite om een lekker puh gevoel te onderdrukken jegens mensen die hun geld verdienen met het speculeren op/bevorderen van andermans falen.
De reële economie slaat terug, mooi artikel!
Om en nabij de 6 a 12 miljard dollar dus. Zo zo.
Wel geinig, de Economist merkt nog op dat dit verhaal nog wel eens een staartje kan krijgen omdat hegdefunders nu minder Porsjes gaan kopen :-)
@5: Dat wordt dan gedeeltelijk gecompenseerd omdat ze moeten overstappen naar Passats ;)
@6
Bovendien, als de marge op een gemiddeld Pors 30.000 euri is, dan moeten ze er 200.000 minder verkopen voordat ze die 6 miljard weer kwijt zijn. Hoeveel hetsjfons managers zijn er eigenlijk?
Porsche heeft zich zelf als een hedge fund gedragen. In die zin draait het ene hedge fund alle anderen een loer.